SzklanySamuraj.pl

Pisząc o wielu smartfonach często nachodzą mnie podobne myśli: Producenci telefonów są tacy jak komentujący na Youtube. Nie liczy się sens, ale to kto jest pierwszy.

To jest tekst, który napisałem dawno temu, ale – po kilku zmianach – nadal pasuje idealnie, prawda?

W przypadku internetu, zarówno na Youtube jak i większych portalach (na blogach tego nie zauważyłem) zawsze znajdzie się ktoś, kto chce być pierwszym komentującym. Jego komentarz nie wnosi zupełnie nic do tekstu. Jest kompletnie bezsensowny. Po prostu informuje, że było się przed innymi. Wejdźcie na jakieś filmiki czy serwisy i zobaczcie jak to wygląda, chociaż pewnie sami już o tym wiecie. Teoretycznie takie działanie nie ma żadnego sensu, ale widzę, że producenci smartfonów zaczęli je naśladować i to uwaga do większości firm.

Do zilustrowania tego problemu nadaje się doskonale chińska firma Vivo, która jako pierwsza wprowadziła smartfona z ekranem o rozdzielczości 2K (2560 x 1440 pikseli). Czy miało to sens? Nie do końca, ale Chińczycy byli pierwsi, a Samsung i cała reszta stawki to tylko nędzni naśladowcy producenta z Państwa Środka. Nadal jestem zdania, że taka ilość pikseli jest zbędna, ale teraz można ją już wykorzystać chociażby w goglach wirtualnej rzeczywistości. Świetnym przykładem potwierdzającym moją tezę jest Xperia Z5 Premium, która jako pierwsza na świecie ma ekran 4K (3840 x 2160 pikseli), ale tą rozdzielczość wykorzystuje tylko w kilku przypadkach. To rozsądne podejście (chociaż Japończycy i tak rzucili się na miano „Numer 1 na świecie” jak użytkownicy Samsunga z Lollipopem na wolną pamięć RAM).

Kolejnym ważnym elementem wśród producentów smartfonów jest marketingowy potencjał danej funkcji. Niestety bateria i czas pracy nie są tak nośnym tematem na ulotkach jak pamięć RAM czy też ilość megapikseli. Dlatego kolejne bariery pod tym względem są przekraczane, i co z tego, że z 3 GB RAM duża część jest zajęta na starcie, a 42 Mpix aparat robi słabsze zdjęcia niż 16-megapikselowa kamera u konkurencji. Podobieństwo do użytkowników Youtube? Oczywiście! Nie jest istotne co się napisze, ale jaki szum wywoła to u innych.

CYFERKI!

Pisałem ten tekst dawno temu, ale nadal jest cholernie aktualny i to mnie trochę zastanawia. Miałem nadzieję, że klienci w 2014 będą bardziej świadomi, ale to się nie stało. Podobnie jak w tym roku (chociaż jest już lepiej) i nie pozostaje mi napisać nic innego niż: Mam nadzieję, że w tym roku będzie lepiej. Czy tak się stanie i producenci przestaną uganiać się za cyferkami? Nie sądzę. Czy może klienci przestaną robić podobnie? Mam nadzieję. Oczywiście zobaczymy jak będzie, bo na razie nie sposób jest tego przewidzieć.

P.S. Wyobrażacie sobie jakby wyglądało forum internetowe dla producentów smartfonów?

Temat: Ekran 2K

Vivo: Pierwszy!!!11one

Samsung: Pierwszy! edit: Kurde, byliśmy tak blisko!

Vivo: Trolololo


Zdjęcie: Rego Korosi

Bloguję od kilku lat, a po licznych perypetiach i dziesiątkach blogów zostałem Szklanym Samurajem. Piszę tu głównie o smartfonach, ale i inne technologiczne tematy nie są mi straszne.

View Comments

There are currently no comments.

Next Post