SamurajMedia.pl

Jaka jest największa zaleta Xperii? Pewnie wielu z Was odpowie, że wodoszczelność. Racja, tylko Sony radzi, żeby z niej nie korzystać!

Już od kilku generacji to wodoszczelność stałą się sztandarową funkcją wielu Xperii. Sony promowało to na konferencjach, w materiałach prasowych i reklamach. Zdjęcia zanurzonych w wodzie Xperii prezentowały się świetnie, a filmy podkręcały zainteresowanie. Zresztą sami zobaczcie poniższe nagranie i powiedzcie, czy nie chcielibyście wskoczyć do basenu, żeby zrobić kilka wyjątkowych fotek. Ja bym chciał, ale na razie udało mi się tylko zanurzyć Xperię M4 Aqua w misce i dzbanku!

Wszystko super, tylko jest jeden szczegół, jak zauważyła ekipa xperiablog.net Sony zaleca niekorzystanie z wodoszczelnych Xperii pod wodą. Świadczą o tym informacje na stronie Sony Mobile , które jasno mówią, że:

  • „Certyfikat IP Twojego urządzenia został osiągnięty w warunkach laboratoryjnych i trybie Stand by więc nie powinieneś korzystać z telefonu pod wodą, np. robić zdjęć”.

Poza tym można znaleźć wiele nawiązań chociażby do tego, że smartfon umieszczano bardzo delikatnie w wodzie i nie ruszano nim podczas zanurzenia. Niestety wszystko sprowadza się do jednego – Sony boi się o własny tyłek. Xperie Z5 mają odsłonięte złącza micro USB oraz mini Jack, wizualnie prezentuje się świetnie, ale jednocześnie bardziej naraża smartfona na zalanie. Japończycy doskonale zdają sobie z tego sprawę i tworzą bardzo wyśrubowane zasady, które w razie czego uchronią ich od uznania gwarancji. Jest to zagrywka poniżej pasa, ponieważ to właśnie za ten element wiele osób pokochało Xperie.

I co najważniejsze Ci ludzie sami na to nie wpadli, ale to właśnie Sony im o tym powiedziało. W swoich reklamach było nie raz widać jak szczęśliwi ludzie kąpią się w basenie i robią zdjęcia od wodą. Teraz oczywiście można to zrobić, ale japońska firma „umywa ręce” jeśli coś się stanie przez takie działanie. Jest to bardzo zastanawiający ruch, szczególnie pod kątem marketingowym, ponieważ na własne życzenie Sony zabrało sobie kilka atutów. Jeśli kupię nową Xperię i w którymkolwiek miejscu przeczytam lub zobaczę, że mogę nią robić zdjęcia pod wodą, to będę je robić i w razie zalania nie będzie mnie interesować, że Japończycy ukryli na stronie informacje o tym, że tak nie wolno. Ciekawie czy w swoich spotach Sony postara się zminimalizować znaczenie tej funkcji czy może pokaże ją w bardzo ograniczony sposób (np. Xperia na lekkim deszczu). Możliwe, że japońska firma zdecyduje się kompletnie usunąć informację o wodoszczelności z materiałów reklamowych, ale to byłby strzał w stopę.

Jeśli byłby zwykłym użytkownikiem i fanem Sony, który przez kilka lat oglądał na reklamach wodoszczelność, z teraz by jej nie było to założyłbym, że Sony pozbyło się tej funkcji.

Rozumiem czemu Sony stara się doprecyzować bezpieczne warunki korzystania z Xperii. Oznacza to dla Japończyków mniejsze koszta, ponieważ mniej reklamacji będzie przyjętych z odpowiedzią pozytywną. Niestety uważam, że jest to bardzo słaby ruch. Zdają sobie sprawę z sytuacji finansowej, ale oszczędzanie na klientach, którzy zdecydowali się wydać nierzadko kilka tysięcy złotych na telefon nie jest mądrym wyjściem. Wierność fanów jest teraz niezwykle istotną walutą na tym rynku, a Sony się jej świadomie pozbywa.

Aktualizacja (oficjalne oświadczenie Sony w tej sprawie):

“Sony Mobile is committed to providing the highest standards of product quality and customer service. Xperia models that feature levels of dust and water-resistance are validated independently and based on Ingress Protection (IP) standards agreed and used across the industry. We have every confidence in the qualities of Xperia devices, which are built to exacting technical standards and are designed to perform to high standards in normal usage.

“The recent changes to guidance we provide to our customers are designed to more clearly illustrate the best ways to protect devices in day-to-day usage. We communicate necessary precautions, and the specific parameters of ingress protection ratings, to help customers to protect their smartphones and tablets in line with the applicable warranty we provide.

“We have also recently updated our marketing visuals to better advocate sensible usage of our devices. The warranty terms provided for our products remain the same and any customer concerns will continue to be considered on a case by case basis in line with these terms.”

Przepraszam za brak tłumaczenia, ale moim zdaniem nie ma ono sensu. Sony tłumaczy, że stara się zapewnić najlepszą jakość produktów i obsługi klienta, a nowe wytyczne to mają jaśniej pokazać, jak najlepiej używać wodoszczelnych Xperii w codziennym użytkowaniu. Użytkownicy mają być traktowaniu tak samo, co sugeruje brak zmian w procesie gwarancyjnym. Dobry ruch, ale moim zdaniem za dużo nie zmienia. Co sądzicie?


Źródło: Sony Mobile via xperiablog.netxperiablog.net

Bloguję od kilku lat, a po licznych perypetiach i dziesiątkach blogów zostałem Szklanym Samurajem. Piszę tu głównie o smartfonach, ale i inne technologiczne tematy nie są mi straszne.

View Comments

Next Post